Min Familj & Jag

mys lek bus med min famil 👩‍❤️‍💋‍👨👱‍♀️2006👱‍♂️2009👱‍♂️2015 En blogg från verkliga livet 😁

MAJAS ALFABET???!!!

Isabell Permalink3
Jag har letat efter texteran till majas alfabet men hittar ej dem någonstan=// NÅGON SOM KAN DEM OCH VILL SKICKA ELLER SÄGA VART JA KAN FÅ TAG I DEM TEXTERNA PÅ INTERNET???


DET HÄR E DET JAG KAN ELLER TROR JA KAN=)   FYLL I KOMENTAR OM DEM NI KAN!!!!  TACK=)



A   Jag har en asp den är minst 1000år,den blir bara högre juh mer tiden går.. och jag har en gunga på nedersta grenen,,där kan ja sitta och dingla med benen.

B..Blå är mitt hårband (NÅTT SÅDANT ????????????

C''' Nu har jag letat i flera timmar,jag är så trött att jag tror att ja svimmar.Massor av bär har jag fått i skon,men i korgen finns bara EN champinjon!

D'''''''`???

E'''''  Högt upp i eken   må ni tro.. har jag ett efet fågelbo...  ???????????????????????

F''`??

G'''??

H''''`???

I''  här sitter jag och tänker ,det kan ni väl förstå.att någonting på I är inte lätt att hitta på, men om ni skulle fråga mig kan ja säga två,Iris som är gula och iris som är blå...

J''''  Jag ska baka en tårta med jordgubbar på.. och mitt på tårtan ska namn skylten stå..Sen ska ja fira ut i hagen,fira Pelle på födelsedagen.Tänk vilken tur att jordgubbar finns,Det tycker jag och min Pelle prins...

K'''??

L'''???

M'''???

N'''???

O??

P????

Q???

R???
S???
T??
U??
V???
W???
X??
Y???
Z??
Å??
Ä??
Ö???


#1 - - Hanna o Elliot:

Jag kan hjälpa till mej inte ikväll! ;) SKivan ligger i Elliots rum! ;)

#2 - - Mickan:

Hanna:Okej vad bra=) ja ska lära barnen på mitt dagis hade ja tänkt=) hehe kram mickan

#3 - - Matilda:

A: Vi har en ask, den är minst hundra ååår. Den blir bara högre, ju mer tiden gååår. Och jag har en gunga, på lägsta grenen. Där sitter jag ofta och dinglar med benen.



B: Blått är mitt hårband, blå är min kjol. Blåa är blåbär. Blå är viol. Havet är blått, och himlen är blå. Men blåast av allt, är nog blåklint ändå.



C: Här har jag letat i fleera timmar. Nu är jag så trött så jag tror att jag svimmar. Och massor av barr, har jag fått i skon. Men i korgen finns bara een champinjon.



D: En daggkåpa ville jag vaara, och bära daggpärlor klaara. Med kjol så fin med uddig kant

det skulle allt vara fasligt grant.



E:Högt upp i eken, må ni tro. Har jag ett eget sommarbo. Där har jag också några vänner.."vissla melodin" dem är det bara jag som känner "vissla igen"



F: Nu känner jag mig rysligt fin, jag tror jag frågar herr kanin, om han vill dansa vals med mig. På ängen med förgätmigej.



G: Gräslök med sitt goda strå har en stjälk med blomma på. Stråna klipps på omeletten ett helt år vara blombuketten. När allt är grått och det är höst har jag min blombukett till tröst. Då minns jag sommarskärets skreva där Gräslök konstigt nog kan leva.



H: Humlen klättrar så vild och så tokig, slår knut på sig själv och blir alldeles krokig-"blir alldeles krokig". Den håller sig fast i minsta greej. Och om du står still tar den nog tag i dig. Den slingrar och växer sommaren lång och vårt parasoll blev en hel humlestång. Sen får den kottar, ljusgröna fina, de brukar jag hänga, i öronen mina.



I: Här sitter jag och tänker det kan ni väl förstå. För någoting på i är inte lätt att hitta på, men om ni skulle fråga mig så finns det faktiskt två: Iris som är gula och Iris som är blå.



J: Jag ska baka, en tårta, med Jordgubbar på.

och mitt på tårtan, ska namnskylten stå.

Sen ska jag duka fint bort i hagen, och

fira Pelle på födelsedagen.

Tänk vilken tur att jordgubbar finns,

det tycker jag, och min Pelle Prins.



K: När dagen tagit slut och när aftonen är blå, när jag har borstat tänderna och nattskjortan är på,

då går jag till mitt gröna hörn, där har jag ställt en stol och sitter där en stund och snusar doft av kaprifol.



L: På väldoft kunde jag kanske bli rik om jag hade en liten lavendel-fabrik,

där påsar av blommor stoppades fulla och jag finge hjälp av Inga och Ulla.

Sen säljer vi påsar med ljuvliga dofter att lägga i lådor bland linnen och kofter.



M: Midsommarblomster från solskenssnår, jag plockar och sätter i nytvättat hår.

En stor bukett ska jag sätta i vas -för idag blir det sommarkalas.



N: Nyponskär, nyponros, nyponsoppa, nyponmos. Nyponflicka, nypondricka, nyponte och nyponhicka..

Det första jag såg när jag väcktes av solen var nyponrosen i glaset på stolen.



O: Under ormbunken satt en näbbmus så tyst han ville nog inte av regnet bli kysst.

Du har det bra du som bor i en skog sa jag och jag tyckte precis att han log.



P: Tänk vad jag skulle vara glad, om jag fick bo på pionens blad,

då kunde jag sitta alldeles nära, och titta och lukta på allt det skära.



Q: Q är så krånglig q är så svår, den svåraste bokstav jag hittat i år.

Jag struntar i Q och springer till R, och vill du mig något så träffas vi där.



R: Inte vet jag om de kan vara sant, men så här sa i alla fall en tant

"Det blir extra kallt när vintern är här, och rönnen har ovanligt lite med bär!

Då är det säkrats med dubbla luvor om man vill slippa midvintersnuvor."



S: Gult som solsken, gult som gull, vi har hela ängen full,

av smörblommor som står och nickar, vårt sommargolv har gula prickar.



T: Tänk att i naturens famn där har även grässtrå namn!

Det vackraste är timotej ett namn som skulle passa mig.



U: Ulmus glabra tycker jag är fin så heter almen på latin.

Det kan nog också vara bra att veta att den har frön som går att äta.



V: Vallmo-kjol i sommarsol, vallmo-dans i måneglans,

vallmo-mun sidentun,vallmo-röda blommor glöda,

vallmo-vild vallmo-mild vallmo-vind mot Majas kind.



XYZ: En blomma X har jag inte hittat, och ingen Y fast jag tittat och tittat,

men jag tänker inte sluta att leta, kan hända jag hittar något på Z.



Å: Kring Pelles huvud ska jag linda en ranka utav åkervinda,

det blev en finfin namnsdagskrans av blommor som på åkern fanns.



Ä: Ett äpple hänger i trädets grönska, vad kan man mera önska.

Jo kanske att det till marken vill falla, då skulle jag göra en paj falleralla.



Ö: Här sitter jag vid tjärnen och hör på skogens sus, och där på andra sidan ser jag ett ögonljus.

Hon växer ensam på sin stjälk, hon är så vit och fin, och förr i tiden trodde man att hon var medicin,

en nyttig växt som kunde göra sjuka ögon friska, och ögonljus blev hennes namn. Det hör jag skogen viska.



Hoppas det hjälper lite även om du inte har melodin. Kan hända att du kommer på den automatiskt kanske :)

Till top